Dawn of the Zeds (3rd ed)

Dawn of the Zeds (3rd ed), lügatımda an itibarıyla solo odaklı tasarlanmış oyunlar arasında Nemo’s War‘u geçti ve zirveye oturdu (bu türü tüketmiş sayılmam, bana göre). Victory Point Games bu işi iyi yapıyor, bu zombilerden kurtulma temalı oyun da “States of Siege” adını verdikleri ana solo serilerindeki sistemi kullanıyor. O seriden olmasa da, olay destesini oluşturma gibi aslında Nemo’s War (2009) ile başlayan temel unsurlar kullanılıyor burada da (ilk DotZ’in çıkışı 2011).

 

Genel Bakış

Oyunun fasulyeden (“Basic Game”) başlayarak “Director’s Cut” ile biten 6 farklı zorluk seviyesi/varyantı var. “Level II” üzerinden, ayrıntıların bir kısmını atlayarak anlatacağım. Her seviyede yeni mekanikler geliyor; o seviye rengine ait yeni olay ve Fate kartları, yeni kahramanlar ve düşmanlar ekliyorsunuz. Level II bence olmazsa olmaz mekaniklerin asgari seviyesi. Çok kabaca, Level III ile “research” geliyor (anti-zombi silah vs geliştirme), Level IV ile sahanın arkasını çeviriyorsunuz ve zombiler tünel kazmaya başlıyor, Level V yeni mekanik eklemiyor ama yeni çılgın kartlarla zorluk maksimum oluyor.

Bu seviyelere ek olarak, oyunun zombi bota karşı coop, veya “sen zombi biz hepimiz” varyantları da mevcut. Nemo’s War’un zorlama coop varyantına kıyasla bu oyundaki daha keyifli, oturmuş.

Oyunda point-to-point movement ile 4 ayrı hattan zombiler kasabanızı (Farmingdale) ablukaya alıyor, kasaba merkezine zombi girerse kaybediyorsunuz. Olay destesi bitene kadar zombi karolarını dövüp geriletmek veya yok etmek amacınız. Ayrı kartonu olan bir kahraman seçiyorsunuz (farklı güçleri var karakterlerin) ama “oyundaki personanız” diye bir şey yok: Hamlelerinizle ister kahramanızı, ister diğer 3 kahramanı (solo oynarken de, 2-4 oynarken de hep 4 kahramanla başlanıyor, kartlardan yenileri girebiliyor), isterseniz de destek milis güçlerinin karolarını oynatabiliyorsunuz.

 

GamePlay

 

Nasıl Oynanır?

Kural kitapçıkları önce göz korkutabilir ama tekrardan kaçınmadıkları için 5 tane var: Önce vanilya oyun ile temel mekanikleri ve tur safhalarının akışını anlatmışlar. İkinci kitapçık sırayla Level I-V ile hangi tur safhalarına hangi mekaniklerin eklendiğini açıklıyor. Üçüncü A’dan Z’ye kitapçığı FF oyunlarındaki gibi ansiklopedik herşeyi açıklıyor. Seviye kurulum kurallarını ve oyun sonu öykülerini anlatan bir kitapçık var. Son olarak Farmingdale Dossier, tek tek her kahraman, anti-kahraman, normal ve süper zombi birimleri, milisler vs. karo olarak oyuna giren birimleri anlatıyor.

 

RuleBook

 

 

Level II itibarıyla sadece ammo değil, erzak takibi yapma ve enfeksiyon seviyesi de devreye girdiği için, oyunda en temel 4 kaynağı takip ediyorsunuz: Olay Hamle sayısı (her tur standart 1 Oyuncu Hamleniz var, seçtiğiniz karakter ek 1 Karakter Hamlesi verebiliyor, bunun üstüne olay kartında yazan sayıda Olay Hamleniz oluyor, göstergeden takip ediyorsunuz), Erzak (yemek yemeniz gerekebilir, foraging ile bunu artırıyorsunuz), Ammo (her menzilli saldırı 1 mermi götürüyor) ve Enfeksiyon (kartlar bunu coşturabiliyor, check zarı atmanız gerekebiliyor, her yakın dövüş sonrası 1 artıyor, enfeksiyon faillerinde civar köylüler zombileşiyor).

 

GameBoard

 

Olay kartları oyunun kurulumunda ve tur safhalarını şenlendirmede motor rolünde. 4 Perdelik (“Act”) bir öyküdesiniz, her perdeye ait kart havuzundan zorluk seviyesine göre belli bir sayıda rasgele kart seçiyorsunuz. En sonda da “Son” kartları arasında bir tane var. Her zorluk seviyesinde standart, uzun, epik varyantlar var, daha az veya daha çok olay kartı ile oyunun süresini azaltmak mümkün. (Ayrıntılı açıklamayı kurulum kitapçığı veriyor.)

 

Her tur olay kartı açarak başlıyor, kartı soldan sağa uygulayarak her safhada olanları gerçekleştiriyorsunuz. “4R” fazında farklı dost ve düşman (zombi olmayan) birimler default hareket ediyor. “Infection” (kurukafa) fazında yeni zombileşmelerle ilgili 2d6 check atılıyor. “Eat” fazında supply check söz konusu olabiliyor (boş da geçilebiliyor). “Zeds” fazı ile belirtilen hatlarda zombiler (default 1 point) ilerliyor, sizin birimlerin olduğu yere giriyorlarsa combat oluyor. “Action” fazında nihayet hamlelerinizi yapıyorsunuz.

 

Event-Card

 

Solo oyunda biri ana karakteriniz olmak üzere 4 kahraman var, seviyeye göre farklı yancı dost birimler de kasabada ve komşu köylerde konuşlanmış olabiliyor.

 

character-cards

 

Olası hamleler: Hareket (birimlerin kaç nokta öteye gidebildikleri kartlarında yazıyor; girdiğin yerde zombi varsa yakın dövüş yapıyorsun), iyileştirme (Level II’de 5 yatak kapasiteli hastane kullanımda), İnşaat (Level II ile yakın dövüş defansı veren bariyer yapılabiliyor, erzak harcatıyor), Dışın Dışın (1-2 nokta uzaktaki zombilere ateş, mermi harcatıyor), Forage (erzak veya ammo edinmek için, %50 buluyorsun, zara bağlı). Karakterlere özgü özel hamleler de olabiliyor.

 

QuickReference

 

Savaş, geleneksel wargamelerde sık kullanılan “2d6 salla, güçleri karşılaştır, terrain modifiersa bak, dengeye göre kim kime kaç vurdu tabloya bak” sisteminde. Her yakın dövüşte (bir raund) bir taraf kaybediyor ve bir nokta geriye kaçıyor. Zombilerin çok canı var. Kahramanların genelde 2 canı var. Bir yara ile karosunun arkasını çeviriyorsun gücü zayıflıyor. Sıfıra inerse saving throw atıyor, %50 ihtimalle ya ölüyor mezara ya hastaneye gidiyor. Dışın dışın emniyetli saldırı, savunduğun noktaya varmadan önce zombi canı eritmek için.

 

PlayerAid

 

Level II’de ismi olan lokasyonlarda biriken bir müsibet, “kaos”: Bu özel noktalar zombi kontrolündeyse koyuyorsun, 10 tanesi de oyundaysa kaybettin. Kaldırmak için o noktayı tur sonunda kontrol etmen lazım, tur sonunda otomatik kalkıyor ama 1 enfeksiyon artıyor.

 

Böyle böyle her tur, bir olay kartının dediklerini yapmak ve optimal hamle düşünmekle geçiyor. Coop ve 1vsMany oyunlarda farklı hareket ve hamle dinamikleri geliyor ama çatı aynı. İlk Level II oyununu zombi orduları kasabaya uzak noktalardayken kazandım, ama 3 kahraman ve 2 milis kaybettim. Level II kurulumunda civar köylerde etkisiz eleman olarak duran mülteciler de var. İlk zombi saldırısında kasabaya doğru kaçıyorlar, yedirmemek lazım. Beyinleri emilirse 2 enfeksiyon. Kasabaya girince de 1 enfeksiyon artıyor, mülteci kampına alıyorsunuz. Gerekirse silahlandırıp milis yapabiliyorsunuz.

 

BoardDetail

 

Özetle, hem wargame oynuyor hissi veren, hem yeterince kompleks bulmaca çözdüren, hem de yoğun-tematik bir tasarım olmuş. 9/10 veririm.

 

Bir cevap yazın

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.

Hizmet Koşulları Gizlilik Politikası

2024 BoardGameTürkiye.com