“Ameritrash Game” Nedir?

Ameritrash

“Ameritrash Game” Nedir?

Ameritrash game,  hobinin Avrupa’da ve Kuzey Amerika’da yeniden canlandığı dönemde oyun ve oyuncu tiplerini ayırmak için birbirine tezat biçimde ortaya çıkmış iki yaygın sterotipten biri. (Diğeri için bkz. “Eurogame”.) Türkçe’de “Ameriçöp oyun”, “Ameriboş oyun” veya daha basitçe “Amerikan tarzı oyun” kullanılabilir.

Oyuna iliştirillen öykünün kuvvetli vurgulanması, hemen hepsi çoğu ABD’den çıkan bu tür oyunların temel bir özelliği. Oyun sahasında oyuncuların piyonlarını temsil etmek üzere iyi tasarlanmış, oyun öyküsünü yansıtan plastik minyatürlerin kullanımı; oyun sahasının öyküyü çağrıştıracak bir sanat çalışmasıyla tasarlanması; çekilen kartlarla öykünün yeni parçalarının ortaya çıkması gibi unsurlarla “konu” (Zombi istilası, Cthulhu ile savaş, uzayda medeniyet kurma vs.) ön planda tutuluyor. Bazı oyunlar (örneğin Zombicide) oyunculara farklı taktik senaryolar da önererek değişik senaryolar oynamaya elverişli biçimde tasarlanmış.

Bu tür oyunlarda sık sık oyunculara, farklı güçlere sahip karakterler yönetme imkanı tanınıyor. Örneğin Battlestar Galactica kutu oyununda her oyuncu dizinin ana karakterlerinden birinin rolüne bürünüyor, her karakterin ekstra hamlelerve avantajlar sağlayan farklı özellikleri oluyor. Yahut mükemmel bir klasik olan uzay temalı Cosmic Encounter’da oyuncuların yönettiği uzaylı ırkların (tüm eklentilerle birlikte sanırım 100′den fazla ırk oldu) her biri, oyunun kurallarını bir şekilde bozan güçlere sahip.

Ameritrash game

Bu deyim, hobi içinde daha güçlü stratejik oyunları ve iyi oyun mekaniklerini seven oyuncular tarafından küçümseyici bir vurgu ile de kullanılır, o yüzden bu tür oyunları sevenler “Ameriçöp” yerine “tematik” demeyi tercih ederler.

Bu kategorideki oyunların ortak bir başka özelliği, oyuncuları birbirleri ile doğrudan etkileşime sokan mekanikleri olması. Bu etkileşim çoğu kez miyonların/minyatürlerin birbirlerini öldürdüğü askeri çatışma şeklinde oluyor, diplomatik kazık, ticari değiştokuş, geçici ittifak şeklinde de olabiliyor. Örneğin Fantasy Flight’ın çıkardığı tipik Ameriçöp oyunlardan Game of Thrones kutu oyunu, askeri savaş, açık artırma, geçici ittifak kurma gibi farklı oyuncu etkileşim biçimlerini aynı anda barındırabiliyor.

Çoğunlukla zar atarak sağlanan tesadüfileştirme/şansa bağlama, Ameriçöp oyunlarda Avrupa oyunlarına kıyasla daha fazla kullanılan bir unsur. Daha derin stratejik oyunları sevenler, tematik oyunlarda kötü şansla/zarla dezavantajlı konuma düşmenin sevimsiz bir oyun deneyimi olduğunu düşünüyorlar. Zayıf düşmek, daha “Avrupalı” oyun tarzına göre, şansa değil kötü kararlar vermeye bağlı olmalı.

Başka yaygın özellikler de sayılabilir ama, sonuçta “Ameriçöp”, taşlaşmış bir kategori değil. Son yıllarda Avrupa tarzı oyunlara has mekaniklerle bol etkileşim ve güçlü tema birleştirilerek tasarlanan melez oyunlar da karşımıza çıkıyor.

Bir cevap yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.