“Mechanics” Nedir?

mechanics

“Mechanics” Nedir?

Kutu oyun mekanikleri. Aslında hobide İngilizce “mechanic” derken, “mechanism” (mekanizma) kastedilir, daha seyrek bu ikinci kelimenin kullanıldığı da olur. Her oyunda, üstüne giydirilen öyküyü, konuyu, masalı, vs. çıkarırsanız, oyunun işlemesini, ilerlemesini sağlayan kural setlerine bu isim verilir. Hobinin yeni döneminde (1990′lardan bugüne diye düşünelim) oyun tasarımlarında kullanılan mekaniklerin en yaygın olanlarına ayrı ayrı isimler ve tanımlar verilmiş: Bu sözlükte bunları teker teker tanımlayacağım, mesela “açık artırma”, “zar atıp ilerleme” gibi örnekler akla gelebilir.

mechanics-2

Kart olsun, meeple olsun, oyun sahası ile etkileşim biçimleri olsun, bir kutunun içinde gelen parçaların hangi kurallarla hareket ettirilebileceğini mekanikler düzenler. Bir oyun, çoğunlukla birden çok mekanizma ile çalışır. Tasarımda mekanizmalar arasındaki ilişkinin nasıl olacağı, oyuncuların bu küçük kural makinelerini nasıl çalıştıracağı, kuralların (varsa) oyunun öyküsü ile ilişkisi tasarımcının üstesinden gelmesi gereken başlıca zorluklar.

Örneğin, az sayıdaki yenilikçi yerli oyun tasarımlarından İhtilâl’de kullanılan mekaniklerden biri, “alan hareketi”: Türkiye haritası belirli bölgelere bölünmüş, mücadele eden iki taraf (”Altı Ok” ve “Kırat”) denetim pullarını alanlara yerleştirip komşu alanlar arasında hareket ettirebiliyorlar. Pulların bu hareketi, başka mekaniklerin (mesela oyun sahasının kurumlar kısmında, “alan kontrolü”) çalışmasını etkiliyor.

Bir cevap yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.