‘Betrayal at House on the Hill’ tasarımcısı Rob Daviau ve Avalon Hill tarafından tasarlanan ve oyuna campaign tarzında bir oynanabilirlik sunan Betrayal Legacy, orijinal oyunu sevenler ve daha fazlasını isteyenler için biçilmiş kaftan…
Oyunun hikayesi orijinaline benzer olsa da, campaign şeklinde oyunlar halinde oynanabilir oluşu getirilen en büyük yenilik diyebiliriz. Betrayal Legacy oyununda oyuncularımız, 5 büyük ailenin 300 yıldır perili bir evi keşfeden yeni jenerasyonları olarak karşımıza çıkıyor. Oyuncular, orijinal oyundaki gibi, haunt başlayana kadar evin odalarını araştırıyorlar, güçler kazanıyorlar, omen’lar açıyorlar. Haunting (evin kötü ruhlar tarafından ele geçirilmesi diyelim) başlayınca bir oyuncu hain oluyor.
Hazırlık
Her oyuncu bir aile kartı alıyor, figür seçiyor ve uygun renkteki halkaya koyuyor. Karakter yetenekleri (skills) orijinal oyundakiyle aynı; Might(Güç), Speed(Hız), Knowledge(Bilgi) ve Sanity(Akıl Sağlığı).
4 adet başlangıç parçasını masada aralarında büyükçe boşluklar olacak şekilde diziyoruz. Legacy destesini karıştırmadan masaya koyuyoruz. Başlangıç destesini koyup, item ve diğer kartları türlerine göre ayırıyoruz; Event, Item, Traitor, Monster. Sonra monster ve traitor kartlarını şimdilik bir kenara ayırıyoruz. Purgatory ve Tile (Evi oluşturan parçalar) destesini de koyuyoruz Legacy destesinin ilk kartını açıp yazılanları okuyarak oyuna başlıyoruz. Campaign şeklinde devam eden oyunlar oynayacaksanız, legacy destesi hikayenizi geliştirmenizi ve sonraki oyunlar için eşyalar edinmenizi de sağlıyor. Oyunda 4 bölge var; Zemin kat, bodrum katı, üst kat ve evin dışı. Parçalar birbirine değen kapı ikonlarıyla birbirine bağlanıyor.
Nasıl Oynanır?
Oyun temelde Betrayal at House on the Hill’den farklı değil. Turn’ler halinde oynanıyor. Sırası gelen oyuncu, ilk olarak kullandığı bir eşyayı kullanılmamış hale getiriyor. Burada MTG’de de kullanılan tap-untap sistemi tercih edilmiş, bir turn’de kullandığınız objeyi yan çeviriyorsunuz, yeni turn geldiğinde tekrar düzeltiyorsunuz. Daha sonra oyuncu hızı (speed) el verdiği ölçüde oda sayısında ilerleyebiliyor. Bir odadaki kapıdan henüz açılmamış bir yere çıkarsa, Tile destesinden, bulunan bölgeye (zemin, bodrum, üst kat ya da dış mekan) ait bir kart gelene kadar yeni kart çekiliyor ve gelen oda açılıyor. İlk defa açılan bir oda olduğunda buna keşif (discovering) deniliyor. Bir oda keşfedildiğinde, oda kartının sağ altında bulunan semboller, soldan sağa doğru hemen uygulanıyor. Buradaki semboller hangi desteden (event, omen ve item) kart çekileceğini belirtiyor. Event ve item kartları çekildikten sonra bölgeye uygunsa kullanılıyor yoksa o kartlar atılıp doğru bölge kartları gelene kadar çekilmeye devam ediliyor. Her hangi bir action yapılmadan önce event kartta yazan olay gerçekleştiriliyor. Event’ler, oyundaki bazı özellikleri anında değiştirebilir ya da oyunda farklı sürelerde kalabilir. Betrayal Legacy’deki bazı item kartlarında aile armaları için boşluklar olabiliyor. Böyle bir kart geldiğinde oyuncu, oyunda sadece bir kere olmak üzere, o anda karar vererek aile armasını item kartına ekleyebilir, bu işlemi daha sonra yapamaz. Bu işlem o eşyayı o aile yadigarı haline getiriyor. Omen ve item kartları oyuncunun önüne düz bir şekilde yani kullanılmamış olarak konulur. Bu kartlar kullanılırken 90 derece yan çevrilirler, oyuncu bir sonraki turda kartları tekrar kullanılmamış hale getirerek düzeltebilir. Her Omen kartı çekildiğinde, aktif oyuncu bir zar atışı yapar (haunt roll). Bu atış için, o ana kadar bütün oyuncuların keşfettiği tüm omen kartlarının sayısı kadar zar atılır. Bu atış haunt’un başlayıp başlamamasını belirleyen zardır. Bu esnada haunt’u başlatan durum için PAUSE kartına bakılır.
Oyuncular odaları araştırdıkça, açılan event ve item kartlarına göre skill değerleri düşüp artabiliyor. Haunt başlamadan önce düşük skorları yükseltmek oyuncu için kritik önem taşıyor. Aile kartlarında tutulan bu skor tablosunda, en düşük skorların hemen sonrasındaki kurukafa resimleri ölümü temsil ediyor. Bazı kartlar skill testi gerektirebiliyor, bu zarı atarken o skill değeri kadar zar atılıyor ve haliyle yüksek skor başarı ihtimalini arttırıyor. Bir odada herhangi bir kart açıldığı zaman o oyuncunun yürüyüşü sona eriyor. İçinde bulunulan odaya ya da karakterlerine göre oyuncular action yapabiliyorlar. Saldırı action’ı sadece haunt başladıktan sonra kullanılabiliyor. Atak aksiyonları için, might yeteneği ile silahsız saldırı yapılabileceği gibi bulunan silah eşyaları kullanılarak saldırı daha etkili hale getirilebiliyor. Silahsız zaldırıda, saldıran ve saldırılan might yetenekleri kadar zar atıyorlar, kimin zarı küçükse, aradaki fark kadar fiziksel hasar alıyor. Silahlı saldırılar başka yetenekleri kullanabiliyor ve artılar sağlayabiliyorlar. Bazı uzak mesafe silahları görüş açısı gerektiriyor. Orneğin arada bir başka oda olan uzak mesafe atışlarında, görüş hizzasında bütün odalarda kapı olması gerekiyor. Bu tip saldırılarda saldıran herhangi bir hasar almıyor.
The Haunt
Haunt başladığı zaman oyuncular genellikle kahramanlar ve hain(ler) olarak iki takıma bölünüyorlar. Hikayenin ve oyunun bundan sonraki detayları için, kahramanlar ‘Secrets of Survival’ kitabını kullanırken, hainler ‘Traitor’s Tome’ adlı kitabı kullanıyorlar. Bu kitaplarda sadece takımın kendisini ilgilendiren bilgiler olduğu için, bu aşamada takımların farklı odalarda kendileriyle ilgili bölümleri incelemesi daha doğru olabilir. Monster ve Traitor kartları devreye giriyor. Haunt’a göre her kitapta bir sonraki oyun için özel talimatlar bulunuyor. Oyun bu iki takımın mücadelesi şeklinde devam ediyor.
Oyunlar arttıkça yani campaign ilerledikçe, oyuncular eşyalarını sonraki oyunlara taşıyabiliyor, yeni kurallar yazılabiliyor ve birçok başka ‘Betrayal Legacy’ etkisi oyuna eklenebiliyor.
Eğer ‘Betrayal at House on the Hill’ oyununu seviyorsanız mutlaka oynamanız gereken bir oyun ‘Betrayal Legacy’. Campaign tarzında oynanabildiği için özellikle sabit oyuncu grupları için çok uygun olduğunu düşünüyoruz.